donderdag 4 november 2010

Herfst - Hoe bescherm je je huid?


De herfst is alweer een aantal weken in het land. Het wordt kouder, meer regen, hardere wind, de verwarmingen gaan weer aan en de mutsen, sjaals, wanten en winterjassen worden weer uit de kast getrokken. Ik vind de herfst altijd wel wat hebben. Zeker nu de bladeren prachtige kleuren hebben en het vaak nog ‘lekker fris, maar niet te koud is’.

Minder leuk is echter een probleempje dat vele meiden met mij hebben: de huid heeft het zwaar te verduren. Ik merk dat het weer herfst wordt, doordat mijn huid prikkelbaarder (hij prikt, kan minder goed tegen kriebelende dingen) en droger (velletjes, trekkerig gevoel) wordt. En niet alleen bij de huid van mijn gezicht gebeurt dit, ook mijn voeten, handen, bovenarmen en schenen hebben het wel eens zwaar. Dit zijn mijn tips die ik altijd probeer toe te passen, om de huid een beetje te sparen.

Gezicht
Als je huid net als die van mij prikkelbaarder, of gevoeliger, wordt, beperkt dan de dingen die je huid prikkelen. Scrub je nu 2 keer per week? Bekijk eens wat er gebeurt als je het verminder naar 1 keer per week of zelfs helemaal weg laat. Gebruik zachtere producten, dit kan ook een heleboel helpen.

Last van een droge huid of droge plekjes? Kijk eens of een serum effect heeft of een aanvullende verzorging zoals Kiehl’s Midnight Recovery of Gamilla Secret Face & Body Oil. In het najaar en de winter gebruik ik altijd een wat meer voedende creme (Olaz Daily Active Day Cream) en zweer ik bij een serum of zo’n olie. Op dit moment gebruik ik de olie van Gamilla Secret en dat werkt echt wonderen! Ik gebruikte hem eerder al in de zomer maar dit had geen goed effect: mijn huid werd er te vet van. Nu word ik wakker met een super zachte, gebalanceerde huid en is het nu dus precies wat ik nodig heb! Heerlijk goedje!

Kijk ook eens kritisch naar je primers, foundations en andere gezichtsproducten. Ik switch rond deze tijd altijd naar een wat meer voedende primer en foundation. Ook dit helpt ontzettend goed. Voorbeelden van deze producten zijn Yves Rocher’s Serum Foundation en de GOSH Velvet Touch primer.

Lichaam
Smeren, smeren, smeren. Als je net als ik bent – kom op, wees maar eerlijk – smeer je niet zo vaak met bodylotion. Beter gezegd: bijna nooit. Ik vergeet het gewoon. En daarom helpt elke dag smeren, of op zijn minst met meer regelmaat, vaak al een heleboel.
Zo niet, gebruik dan eens een meer voedende bodylotion of misschien zelfs een olie.
Verminder ook hier het gebruik van agressieve producten, zoals scrubs, bodylotions en ruwe handdoeken (deppen is beter).

Algemeen
Zet de verwarming niet te hoog. Door de grote temperatuurverschillen van binnen en buiten heeft je huid het zwaar te verduren. Daarnaast is de warme lucht er droog, ook niet zo prettig voor je huid. Ook je haar wordt er niet blij van, met als gevolg: statisch haar.

Zorg voor een kleine SOS-kit in je tas met daarin sowieso een lippenbalsem tegen gescheurde, trekkerige of uitgedroogde lippen (ook handig voor op alle droge plekjes als het niet anders kan – denk aan schrammetjes, kloofjes, gure neuzen) en een handcreme (eventueel ook te gebruiken als ‘bodylotion’).
Liefs,
Ilona.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten